Storslam för Dalarna

Yvonne och Henrik, hederspristagarna. Foto: Linda HåkanssonÅrets fackliga hjältedåd fick många fina nomineringar. Vinnaren Katja Ojanne kunde tyvärr inte närvara vid prisutdelningen men Yvonne Sandell från Vansbro och Henrik Johansson från Avesta, som båda fick hedersomnämnanden, var på plats.

Båda blev strålande glada för att deras arbete, i Yvonnes fall med skolinformation och i Henriks fall med sajten interasistmen.se uppmärksammas. Motiveringarna kan du läsa nedan.

Hederspristagarna fick stanna kvar en stund på scenen eftersom kvällens underhållare Improvisationsteatern gjorde väldigt personliga hyllningar till dem. I Henriks fall en rejäl kampsång mot rasismen och i Yvonnes fall en sketch som visar hennes hejdlösa framfart där inget kan hindra henne att nå fram med samhällsinformationen om fackligt arbete i hundratals skolor.

Motiveringarna
Henrik Johansson, IF Metall

Med rötterna ur fackföreningens värdegrund har Henriks initiativ och arbete med sin sajt ”Inte rasist men…” öppnat ögonen på många medlemmar kring frågan om allas lika värde.

I kampen mot främlingsfientlighet och rasism har Henrik och hans kamrater bakom sajten varit en förebild för många och deras idoga arbete har gett tydlig utdelning i medier runt om i Sverige. Med människor som Henrik i vår organisation kommer vi att vinna kriget mot de mörka krafter som söker fäste i vårt land.

Yvonne Sandell, Kommunal
Att ge sprida information om facket till unga är en avgörande insats för att skapa fackets framtid. Den fackliga skolinformationen är ofta början till allt, det är där ungdomars första kontakt med facket sker. Det personliga bemötandet och glöden som måste finnas för att övertyga och inspirera är avgörande.

Yvonne har genomfört över 250 skolpresentationer under 2012. Det är närmare 5000 ungdomar som mött henne i skolan och fått facklig information. Yvonne har visat att med en envishet som saknar motstycke och med ett mod som överträffar det mesta är allt möjligt och att den tvärfackliga verksamheten fungerar.

Övriga nominerade
Arbetsplatsklubben Logent AB i Norrköping, Transportarbetareförbundet