Lyssna först och värva sen

Stefan Tunhage. Foto: Linda HåkanssonEtt lyhört samtal kan leda till kunskap som leder vidare till att rätt frågor ställs och öppnar sinnet hos den man talar med. Den som vill påverka gör klokt i att kartlägga behov och önskemål innan argumenten börjar trummas in.

Hur ska facket bli bättre på att rekrytera nya medlemmar och därmed öka den gemensamma styrkan? Den frågan tål att tänkas på och var temat för ett av torsdagens seminarier. Stefan Tunhage, kommunikationskonsult med rekrytering och bemötande som specialitet, fick åhörarna att fundera både ett och två varv över sin förmåga att övertyga.

Först redde han ut skillnaden mellan information och påverkan. Information är mer passivt, för att komma ett steg längre och påverka krävs lite mer.

– Ni känner säkert till Hyresgästföreningen? Har ni någon aning om hur många nya medlemmar de värvar varje år?

Det visar sig att det rör sig om 100 000, varav 90 000 är värvade av omkring 100 personer. Övriga kommer via webbkampanjer, annonser och liknande.

– Så stor skillnad gör personlig påverkan. Det är det starkaste som finns, säger Stefan Tunhage.

Han berättar vidare om de två komponenter som finns med när människor fattar beslut, den rationella och den emotionella. Utöver att tänka rationellt utifrån våra behov styrs vi människor av våra känslor. Därför är det viktigt att förstå vad som är viktigt för en person som man vill påverka. Vi människor påverkas också av faktorer som kroppsspråk och röst, vid sidan av de ord som faktiskt yttras.

Stefan Tunhage håller i övning. Foto: Linda HåkanssonFör att åhörarna själva ska få prova på hur påverkan fungerar får de tre och tre genomföra ett litet rollspel, som går ut på att övertyga en familjemedlem om att göra något oväntat. Utan att avslöja för mycket om övningen kan man konstatera att det inte är så lätt att nå fram om man inte börjar med att prata med motparten om hur hen vill ha det. Övningen leder till många skratt och troligen till viss eftertanke i fråga om effektiv påverkan.

– Var lite mer nyfiken på personen, det kommer att hjälpa er så mycket, säger Stefan Tunhage.

Han rekommenderar dessutom alla att prova på värvningssimulatorn som finns här