Lisa Björck aktiverar ombuden

Lisa Björck. Foto: Linda HåkanssonAktivering är ett av de teman som årets Ungdomsforum kretsar kring. Ombuden får själva praktiskt erfara detta under Lisa Björcks föredrag under onsdagen. De förvandlas från åhörare till aktiva deltagare när de uppmanas resa sig från sina stolar och gå och skriva sina svar på en fråga på något av de uppställda blädderblocken.

Lisa Björcks föredrag bygger på dialog med publiken. Plötsligt visas årtalet 2040 på de stora skärmarna vid scenen. Vad tror ni händer då, är frågan och flera försöker gissa.

Facket försvinner? Organiseringsgraden sjunker under 50 procent? Då har vi kommit igen och är starka igen! Förslagen andas både pessimism och framtidshopp.

Svaret:

– Om vi fortsätter som hittills kommer ingen under 30 att vara med i facket år 2040.

Aktivera! Organisera! Foto: Linda HåkanssonDialogen fortsätter mot aktiv problemlösning.

– Alla pratar om att vi har färre medlemmar i facket, att många unga inte är med och inte är aktiva men varför är det så? Vad tycker du att det beror på?

Lisa Björck ställer frågan och fortsätter:

– Någonstans måste vi börja se orsaken, om vi ska kunna göra något åt det.

För att skapa en gemensam problemformulering reser sig samtliga från sina stolar och knatar iväg mot blädderblocken för att delge sin syn på saken. Det tar några minuter, sedan får Lisa Björck de fullklottrade bladen fram till scenen. Hon läser högt från dem:

”Man har det för bra på arbetsplatserna. Dålig basorganisation. Vi håller på med service i stället för kamp. Vi har för få aktiva unga. Skolinformationen saknas. Vi är lata.”

– Allt det här är jätteklokt och allt som ni har lyft fram är en anledning till att vi är där vi är, säger Lisa Björck.

– Men det jag skulle vilja ta upp med er, det är varför det ser ut så här i dag.

Publiken får vara med i diskussionen om vad som faktiskt prioriteras i dag.

Det som nämns är möten, kampanjer, hjälp till medlemmar, utbildningar, skolinformation och att vara ute på arbetsplatser.  Det sistnämnda är just det som Lisa Björck vill se ännu mer av, men:

Lisa Björck. Foto: Linda Håkansson– Mycket möten blir det. Om vi ska vara ärliga så är det ändå så att det mesta som era förbund lägger resurser på, det är inte organiseringsarbete utan det är förhandling för individer.

Någonstans har facket missat att samhället har förändrats, någonstans har man prioriterat fel, menar Lisa Björck.

– Vi är en av världens rikaste fackföreningsrörelser. Vi har råd att synas, vi har råd att finnas på ungas arbetsplatser, vi har råd att ta alla fajterna på arbetsplatserna. Men vi har inte prioriterat det.

Hon visar en film om en tjej som från början var väldigt misstänksam mot facket men som tack vare metoden med mer djupgående organisering inte bara blev medlem utan också ordförande i en nybildad fackklubb där hon arbetar. Metoden tar lite mera tid men ger resultat.

När människor får tid på sig att berätta om vilka problem de upplever på sina arbetsplatser väcks engagemanget. I nästa steg får de verktygen för att lösa sina problem.

Ett problem kan vara att lyckas få till samtalet med individen i fråga. Då gäller det att tänka kreativt. Kanske kan facket göra hembesök? Kanske kan samtalet ske medan någon som pendlar mellan jobbet och hemmet i stället får skjuts hem?

– Låt människor vara med utifrån sina egna förutsättningar, tipsar Lisa Björck och lovar att berätta mer under det seminarium hon ska leda under torsdagen.

Comments are closed.