Katja Ojanne fick pris för Årets fackliga hjältedåd

Katja OjanneGrattis Katja Ojanne! Du har fått pris för årets fackliga hjältedåd vid LO:s Ungdomsforum 2012. Vad betyder det här priset för dig?

– Det känns roligt, fint. Uppdraget är inte alltid det bekvämaste, det ligger i sakens natur när man är den person som ifrågasätter de beslut som arbetsgivaren tar. Alltid roligt att få bekräftelse på att man gör ett bra jobb.

Du jobbar på restaurang i Stockholm, är aktiv i HRF och har lyckats få upp en från början låg organisationsgrad till nästan 100 procent. I motiveringen till att du vann står att du har ett ”brinnande intresse, social kompetens och en tydlig ideologisk grund”. Känner du igen dig i det?

– En tydlig ideologisk grund och ett brinnande intresse, ja. Social kompetens är upp till andra att bedöma.

Det står också att du lyckats föra ut det viktiga fackliga samtalet på arbetsplatsen. Har du några tips på hur man lyckas med det?

– Jag tror att man behöver ställa frågan om medlemskap ganska ofta, i alla fall i min bransch där folk ofta byter jobb. Ibland kan man uppleva sig själv som tjatig men människor är inte så svårvärvade egentligen. Om vi ställde frågan oftare skulle vi värva fler. Man måste också föra in det fackliga i det vardagliga samtalet, nämna vad som står i kollektivavtalet när något problem behöver lösas till exempel. Visa att poängen är att man är många som driver frågorna tillsammans, man är inte ensam.

Eftersom du inte kunde vara med vid prisutdelningen så har Tobias Baudin lovat att han och Kålle ska bjuda in dig till en riktigt fin måltid, där du slipper servera. Hur känns det?

– Det blir nog trevligt! Vi är ju fackliga alla tre så det finns nog samtalsämnen. Jag för min del pratar gärna om dem som är svårast att organisera och om hur den nya arbetsmarknaden ser ut.

Katja Ojanne bor i Stockholm och är aktiv I HRF.

Foto från Facebook

Comments are closed.