Isak Rudberg, Musikerna

Vad fick dig att engagera dig i facket?
När jag insåg att vi behöver vara många som pratar med varandra för att kunna få igenom det vi vill, var det naturligt att engagera mig.

Det är lätt att få unga att gå med genom vårt ungdomsmedlemskap, som är gratis. Men det är svårare att värva betalande medlemmar, då det är så få unga som kan livnära sig som musiker.

Att få de potentiella medlemmarna att förstå värdet av att vara med den viktigaste organisationen som rör arbetslivet – även om man bara jobbar ibland.

Den viktigaste frågan är att se till att de unga musikerna också förstår att om de vill arbeta som professionella musiker, gäller det att ställa krav och få betalt. I Sverige har vi idag ett klimat där många unga musiker blir utnyttjade och till och med får betala för att få spela. Det vill säga, de får betala för att arbeta. Unga musiker måste alltså förstå att musiker också är ett yrke, och att man ska ha betalt. För inte skulle man själv betala för att få jobba i någon annan bransch?

Det finns både bra och dåliga politiska beslut som påverkar fackets situation.

Vi försöker att få de unga medlemmarna att förstå vikten av att vara medlem i facket om man arbetar. Detta genom att ha aktiva avdelningar runt om i landet, som arrangerar träffar och är ute och möter medlemmar.

Var inte rädd för att prata med folk, och ha tålamod med människor. Bara för att de ser ointresserade ut betyder det inte att de är det, när de väl har fått höra vad du har att berätta.

Mattias Qvarsell, en musiker som kämpar för att alla människor ska förstå värdet med facket, genom att engagera sig, hålla kurser och föreläsningar. Som ett plus i kanten är han även regionalt skyddsombud, och arbetar för att musiker ska ha en bra arbetsmiljö när de är ute och arbetar.