Carin Jämtin vill jobba ihop med LO för bättre politik

Carin Jämtin. Foto: Linda Håkansson– Jag blev jätteglad när jag hörde att det är all time high i antal deltagare. Det är ett bevis på att LO-förbunden lever i allra högsta välmåga och kommer att bli ännu starkare. Det behövs verkligen, säger Socialdemokraternas partisekreterare Carin Jämtin, när hon inleder sitt tal till deltagarna på Ungdomsforum 2012.

Det bådar gott inför en utveckling mot ökad jämlikhet och frihet, menar hon. Carin Jämtin berättar att hon talat med partiordförande Stefan Löfven strax innan och att han sagt till henne att ”säga som jag brukar säga, vi unga håller ihop”.

– Det där med att vara ung är ett relativt begrepp…

Hon fortsätter med en internationell utblick över en värld som befinner sig i en brytningstid, där Kina inom en ganska snar framtid kommer att vara en större ekonomi än USA, med allt vad det innebär av ökande behov av arbete för demokrati och fackliga rättigheter.

– Behoven blir större och större av att göra det ni pratat om de här dagarna, att aktivera och organisera sig.

Det svåraste är inte att värva, vare sig det handlar om att få fler medlemmar i ett fackförbund eller ett parti, betonar hon. Det svåra är att sedan påverka verkligheten och att ta tillvara medlemmarnas vilja till förändring.

– Det är viktigare än någonsin att vi klarar av att både organisera, aktivera och få fler medlemmar.

Carin Jämtin avslutar med en frågestund. Hon får frågor om allt från vad som är viktigast för att minska utsläppen och rädda miljön till hur Socialdemokraterna ser på vinstuttag i välfärden och hur föräldraförsäkringen ska bli mer jämställd.

Matilda Olofsson från Kommunal får en applåd när hon säger att partiet borde lyssna mer på LO när det gäller hur man ska möta den utveckling som gör att många LO-medlemmar kan tänka sig att rösta på Sverigedemokraterna.

– Jag håller med dig, vi måste jobba mer ihop. Jag tycker att vi tillsammans ska utveckla politiken, säger Carin Jämtin.Carin Jämtin. Foto: Linda Håkansson

En annan fråga berör lagstiftningen kring visstidsanställningar, hur det numera går att gå från allmän visstid till vikarie i sammanlagt 1400 dagar. Carin Jämtin betonar att partiet inte kan förändra mer än på kommun- och landstingsnivå så länge man inte sitter i regeringsställning. Men på kommun– och landstingsnivå är det prioriterat att korta tiden man får gå med den typen av anställningar.

– Vi vill korta det, där vi är arbetsgivare, säger Carin Jämtin och möts av applåder.

Comments are closed.