Årets fackliga hjältedåd

Katja Ojanne
Grattis Katja Ojanne! Du har fått pris för årets fackliga hjältedåd vid LO:s Ungdomsforum 2012. Vad betyder det här priset för dig?

– Det känns roligt, fint. Uppdraget är inte alltid det bekvämaste, det ligger i sakens natur när man är den person som ifrågasätter de beslut som arbetsgivaren tar. Alltid roligt att få bekräftelse på att man gör ett bra jobb.

Du jobbar på restaurang i Stockholm, är aktiv i HRF och har lyckats få upp en från början låg organisationsgrad till nästan 100 procent. I motiveringen till att du vann står att du har ett ”brinnande intresse, social kompetens och en tydlig ideologisk grund”. Känner du igen dig i det?

– En tydlig ideologisk grund och ett brinnande intresse, ja. Social kompetens är upp till andra att bedöma.

Det står också att du lyckats föra ut det viktiga fackliga samtalet på arbetsplatsen. Har du några tips på hur man lyckas med det?

– Jag tror att man behöver ställa frågan om medlemskap ganska ofta, i alla fall i min bransch där folk ofta byter jobb. Ibland kan man uppleva sig själv som tjatig men människor är inte så svårvärvade egentligen. Om vi ställde frågan oftare skulle vi värva fler. Man måste också föra in det fackliga i det vardagliga samtalet, nämna vad som står i kollektivavtalet när något problem behöver lösas till exempel. Visa att poängen är att man är många som driver frågorna tillsammans, man är inte ensam.

Eftersom du inte kunde vara med vid prisutdelningen så har Tobias Baudin lovat att han och Kålle ska bjuda in dig till en riktigt fin måltid, där du slipper servera. Hur känns det?

– Det blir nog trevligt! Vi är ju fackliga alla tre så det finns nog samtalsämnen. Jag för min del pratar gärna om dem som är svårast att organisera och om hur den nya arbetsmarknaden ser ut.

Katja Ojanne bor i Stockholm och är aktiv I HRF.

Foto från Facebook

Yvonne och Henrik, hederspristagarna. Foto: Linda HåkanssonStorslam för Dalarna

Årets fackliga hjältedåd fick många fina nomineringar. Vinnaren Katja O’Janne kunde tyvärr inte närvara vid prisutdelningen men Yvonne Larsson från Vansbro och Henrik Johansson från Avesta, som båda fick hedersomnämnanden, var på plats.

Båda blev strålande glada för att deras arbete, i Yvonnes fall med skolinformation och i Henriks fall med sajten interasistmen.se uppmärksammas. Motiveringarna kan du läsa nedan.

Hederspristagarna fick stanna kvar en stund på scenen eftersom kvällens underhållare Improvisationsteatern gjorde väldigt personliga hyllningar till dem. I Henriks fall en rejäl kampsång mot rasismen och i Yvonnes fall en sketch som visar hennes hejdlösa framfart där inget kan hindra henne att nå fram med samhällsinformationen om fackligt arbete i hundratals skolor.

Motiveringarna
Henrik Johansson, IF Metall

Med rötterna ur fackföreningens värdegrund har Henriks initiativ och arbete med sin sajt ”Inte rasist men…” öppnat ögonen på många medlemmar kring frågan om allas lika värde.

I kampen mot främlingsfientlighet och rasism har Henrik och hans kamrater bakom sajten varit en förebild för många och deras idoga arbete har gett tydlig utdelning i medier runt om i Sverige. Med människor som Henrik i vår organisation kommer vi att vinna kriget mot de mörka krafter som söker fäste i vårt land.

Yvonne Sandell, Kommunal
Att ge sprida information om facket till unga är en avgörande insats för att skapa fackets framtid. Den fackliga skolinformationen är ofta början till allt, det är där ungdomars första kontakt med facket sker. Det personliga bemötandet och glöden som måste finnas för att övertyga och inspirera är avgörande.

Yvonne har genomfört över 250 skolpresentationer under 2012. Det är närmare 5000 ungdomar som mött henne i skolan och fått facklig information. Yvonne har visat att med en envishet som saknar motstycke och med ett mod som överträffar det mesta är allt möjligt och att den tvärfackliga verksamheten fungerar.

Övriga nominerade
Arbetsplatsklubben Logent AB i Norrköping, Transportarbetareförbundet